Cafébaas Laurens Meijer:
'Horeca moet standaardiseren'
Laurens Meijer, de grootste cafébaas van Nederland, ziet een sterke toename van het aantal formules. Hij kijkt met gemengde gevoelens naar de standaardiseringsgolf in de horeca.
Meijer kijkt met gemengde gevoelend naar de opkomst van horecaformules. Hij zit in zijn flink uit de kluiten gewassen kantoor op de eerste verdieping van een bedrijfspand op een industrieterrein in Etten-Leur. Een verdieping lager wordt in de werkplaats gesleuteld aan zijn flink gehavende rally-auto. Meijer is een fervent rallyrijder. Tijdens een training is Marokko is hij met zijn bolide over de kop geslagen. ‘Een flinke klap,’ aldus de coureur, die met zijn handen voordoet hoe de wagen bij de afdaling van een duin met hoge snelheid een salto maakte over de lengteas. ‘We landden op het dak, boem! Gelukkig zat ik stevig in de gordels, hahaha!’
BURGER KING
Dat Meijer nog tijd heeft voor zijn race-hobby is een klein wonder, want met 40 horecazaken is Laurens Meijer (58) de grootste cafébaas van Nederland. Hij timmert aan de weg met zijn Moeke-formule, een keten van grand cafés. En begin dit jaar tekende hij samen met compagnon Yvonne Boels een masterfranchise-overeenkomst met Burger King Europe. Meijer krijgt daardoor een flinke vinger in de pap bij de tweede hamburgerketen van Nederland, die hij versnipperd noemt.
GROEIEN NAAR MEER DAN 100 VESTIGINGEN
Op dit moment zijn De 60 Nederlandse Burger King restaurants in handen van 5 franchisenemers. De grootste is investeringsmaatschappij Standard Investment, die 27 BK-restaurants heeft. HMS Host, bekend van de horeca op Schiphol, exploiteert alle Burger King winkels op de treinstations. Een andere grote franchisenemer is Van der Valk-dochter GR8 Investments met 5 BK’s. Meijer zal zich voorlopig richten op het openen van nieuwe filialen. Hij wil ‘zo snel mogelijk’ groeien naar 100 à 200 vestigingen. Maar het is niet uitgesloten dat de eigenzinnige horecagrootheid in de toekomst ook zaken overneemt. Met de tweede hamburgerketen van Nederland wil Meijer flink gas geven. ‘Burger King heeft 60 vestigingen, McDonald’s heeft er 260. Dat gat moeten we zo snel mogelijk dichten.’ Er lopen vergunningaanvragen voor acht nieuwe filialen.
UIT ETEN VOOR EEN TIENTJE
Zowel Meijer’s Moeke als Burger King zijn sterk gestandaardiseerde bedrijven. Want standaardisatie is volgens Meijer hard nodig in de horeca. ‘Conceptmatig werken, is iets wat heel duidelijk groeit in de horeca. We zullen nog veel meer ketens krijgen.’ Volgens Meijer wordt het zonder standaardisatie steeds moeilijker om geld te verdienen in de branche. De oorzaak is de opkomst van functional dining. ‘Als je de horeca van nu vergelijkt met die van 15 jaar geleden, zie je een ongekend groot verschil. Het is gewoon geen vergelijking meer. Het aantal mensen dat nu uit eten gaat, is enorm. Tegelijk daalt de besteding. Als je voor de crisis uit eten ging, was je gemiddeld €40 kwijt in een restaurant. Nu is €40 heel erg duur. Tegenwoordig ga je uit eten voor €20, of zelfs voor een tientje.’
FUNCTIONAL DINING
Grootschalige, superefficiënte formulezaken zijn volgens Meijer de trend. ‘Zaken als Happy Italy of Vapiano, De Beren, noem ze allemaal maar op, waar op een avond duizend man eten. Dat soort zaken kenden we 15 jaar geleden nog niet.’ In dat geweld moet de rest van de horeca mee. Meijer: ‘Gedwongen door functional dining en het uit eten gaan voor lagere prijzen moet je conceptmatiger werken. Anders kun je niet mee met die lage prijs en kun je niets verdienen. Je moet meer standaardiseren, zodat je inkoopvoordelen kunt halen en investeringen in je ontwerp gemakkelijker terug kunt verdienen.’
OMBOUWEN NAAR MOEKE
Een andere noodzaak om te standaardiseren is volgens Meijer de groeiende personeelskrapte. ‘Je zult personeel makkelijker moeten kunnen wisselen, trainen en begeleiden. Trainingsprogramma’s zijn kostbaar en moeten voor meerdere zaken inzetbaar zijn.’ De ervaren ondernemer merkt dat ‘het formuledenken in één keer heel hard gaat, je ziet het explosief groeien de laatste paar jaar.’ Meijer heeft er gemengde gevoelens bij. ‘Wij hebben dat zelf nooit gedaan. Ik zit nu meer dan 30 jaar in de horeca en mijn broer Gerrit en ik bouwden altijd een zaak naar een pand of een locatie. Wat gaan we hier eens inzetten? Wat gaan we maken? Daar had ik heel veel plezier in. Ik vond dat het mooie van de horeca. De detailhandel, dat waren eenvormige ketens, terwijl wij in de horeca juist allemaal eenmalige zaken bouwden.’
HORECA MAAKT HET VERSCHIL’
Volgens Meijer bepaalt de horeca daardoor het unieke karakter van een stadscentrum, niet de detailhandel. ‘Het verschil tussen het ene en het andere centrum is niet het winkelaanbod, dat is allemaal hetzelfde. De horeca maakt het verschil.’ Meijer vindt het jammer dat dat dreigt te vervagen. ‘Als je in elke stad dezelfde horeca en dezelfde winkels hebt, is dat wel een beetje jammer, ja.’ Betekent dat, dat hij zijn eigen imperium ook gaat ombouwen tot een formulehuis? ‘Met onze Moekes zijn we daar al mee bezig. We hebben Moeke Ginneken, Moeke Delft, Moeke Rhenen, Moeke Enschede, Moeke Nijkerk en we gaan nu Moeke Scheveningen bouwen. We hebben nog wat zaken gekocht die we voor het eind van het jaar ombouwen naar Moekes.
“De horeca bepaalt het aangezicht van een stad, niet detailhandel”
Zijn recent aangekochte parel, de Drie Gezusters Groningen, wordt dat ook een Moeke? ‘Nee, nee, dat blijft zo. We hebben een hoop mooie bedrijven en dat blijft ook zo. Wel zoeken we naar een bepaalde mate van standaardisering. Dan praat ik over inkoopvoordelen en management-technische voordelen. Maar dat hoeft niet direct zichtbaar te zijn voor de gast. Zaken kunnen er nog steeds verschillend uitzien, terwijl je de backoffice strakker organiseert en standaardiseert. Zo haal je synergievoordelen zodat je je prijs laag kunt houden. Want de prijzen in de horeca in Nederland liggen laag. Als je ziet wat voor investeringen je ervoor moet doen. De marges in Nederland zijn echt erg klein.’ ?
Wie is Laurens Meijer?
Laurens Meijer (58) groeit op in Leeuwarden, als kind van een machinebankwerker en een huisvrouw. Na de middelbare school gaat hij werken als kelner op de boot naar Vlieland en in cafés in Leeuwarden. De jonge Meijer is een fanatieke windsurfer. Begin jaren tachtig importeert hij windsurf-spullen en laat een eigen merk surfplank bouwen. Hij verhuist naar Breda en verkoopt zijn windsurfhandel. Met de opbrengst koopt hij, samen met zijn broer Gerrit, zijn eerste cafés. Meijer is dan 26. Begin jaren negentig koopt hij een grote Bredase disco, de Graanbeurs. In de jaren daarna groeit Meijer uit tot een van de grootste Nederlandse verpachters. In maart 2017 koopt hij op de Grote Markt in Groningen het iconische Drie Gezusters. Anno 2018 vallen onder zijn bedrijf Meyer Beheer zo’n veertig horecabedrijven, met een omzet van een kleine 50 miljoen. Daarvan is driekwart verpacht. Meyer houdt van snelle sporten. Zijn hobbies zijn rally rijden, autoracen en paragliden.
Eerste publicatie door Radboud Bergevoet op 24 apr 2018
Meyer beheer b.v.
Horeca exploitatie & vastgoed
Meyer Beheer B.V.
Horeca Exploitatie & Vastgoed
Pottenbakkerstraat 30
4871 EP Etten-Leur